marți, 6 octombrie 2009

Despre condus

In primul rand ce inseamna sa conduci bine?
Sa nu faci accidente? Sa pleci primul de la semafor? Sa știi sa stăpânești mașina într-un derapaj? Sa nu te pierzi ca te trezești cu un camion in faza ochilor pe sensul tău de mers? Sa nu li se facă rau celor din mașină atât timp cât tu ești la volan? Sa ajungi cel mai repede la destinație? Sa nu sub/supra turezi mașina? Sa știi sa parchezi într-un loc strampt? Sa pleci cu scârțâit de roti de pe loc?

Recunosc, eu am tendința de a desconsidera femeile la volan. Adică îmi iau peste picior toate prietenele, cunoștințele care poseda un permis de conducere. Dar o fac la misto si o fac de drag. Asta nu inseamna ca plec de la premisa: esti femeie => conduci prost, dar experienta de zi cu zic naste multe semne de intrebare.
Mergând în trafic observi ca 60-70% dintre cei care îngreunează fluxul mașinilor în trafic sunt femei. Oricat as dori sa lupt cu aceasta cutuma "femeie la volan", nu pot. E ca si cu arsul maini la teracota incinsa. Te arzi odata, de doua ori dupa care esti precaut. Asa si cu femeile la volan vezi una, doua, 10 care conduc prost si vrand nevrand in minte ti se intipareste femeile frig ingreuneaza traficul.
Cand știi destule cazuri de domnișoare care au luat carnetul pe ochii frumoși(după propriile lor marturisiri) si mai si mergi cu ele in dreapta iti dai seama cat de inconstienti au fost cei care le-au dat carnetul, iti dai seama ca acestea sunt colegii cu tine in trafic si te ingrozesti literalmente.
Nu le bag pe toate femeile in aceasi oala. Nu toate conduc prost, am intalnit foarte mult soferite bune. Si ma refer la "bune" din punct de vedere al sofatului. Bravo lor si mi-as dori sa fie toate femeile la fel de bune soferite.

Asta e un autodenunt, eu nu am facut scoala de soferi!!! Nu am fost la nici un curs de legislatie, am facut doar 2 ore de condus prin oras, in luna septembrie, dupa care instructorul a spus ca nu are rost. Pierdem vremea. Meritele sunt ale tatalui meu si ale bunicului cu care conduc atat eu cat si fratemiu de pe la 6-7 ani. La inceput numai cu volanul mai apoi cand am inceput sa ajung la petale ma lasa singur. Tin minte ca imi murea motorul fest, asta e nici chiar eu nu m-am nascut invatat, si acasa, pentru a exersa, imi puneam doua carti pe niste cuburi astfel incat cartile sa se poata balansa inainte si inapoi si simulam miscarea de apasare a acceleratiei si de ridicare a ambreiajului cu ele.
La început conduceam pe câmp, apoi pe străduțe pentru ca de pe la 15 ani, tata, sa ma lase, deja, sa conduc de la Ineu la Arad pe drum județean. 55 km cu el în dreapta. Evident nu aveam voie sa depășesc 90 km/h :D. Era nebun tatal meu?
Nu cred  pentru ca la examenul pentru permis prin decembrie nici nu aveam mașină pe care sa dau proba practica. Dupa proba scrisa am cautat un instructor care mai avea un loc in masina si i-am zis ca ii dau 200 de mii(lei vechi) daca ma lasa sa dau examenul cu masina lui. Omul a fost putin surprins, mi-a dat masina pentru 5 minute dupa care i-am multumit si am plecat cu permisul luat.

Sunt la fel de critic si cu barbatii. Daca ati stii cate mistouri isi primeste Paul, un sofer desavarsit in trecut, pentru ca incet, incet nu mai indeplineste criteriile necesare titulaturii: "te las sa imi conduci masina".
Sunt la fel de drastic si cu membri familiei mele, urasc sa stau in masina cu fratemiu la volan, si nu ma simt comfortabil nici cu cel care m-a invatat sa conduc, tata. Asta nu inseamna ca eu conduc perfect, ci doar ca ma simt cel mai confortabil intr-o masina cand sunt eu la volan.

Am sa inchei cu o fraza pe care am auzit-o la Ion Tiriac acum multi ani, citez din memorie:

"Credeam ca sunt un sofer foarte bun, pana nu m-am urcat in masina cu cineva profesionist, si atunci mi-am dat seama ca ceea ce fac eu nu stiu cum se numeste dar cu siguranta nu se numeste sofat!"

19 comentarii:

  1. Mersi Dani pt compliment ...desi bun era suficient nu trebuia sa-mi spui profesionist. Sa sti ca nici tu nu esti un sofer rau totusi ...

    RăspundețiȘtergere
  2. Iubitule, recunosti ca mai nou am devenit cumva pilot? Orice explicatie ai la duma cu un sofer desavarsit in trecut nu te cred.Cand mergem la karturi?

    RăspundețiȘtergere
  3. Daca tot ne laudam in halu asta.... pe cand o tura sa imi arati cum conduci si tu.... E din pura curiozitate...

    RăspundețiȘtergere
  4. Ia nu mai atata desconsidera femeile la volan! Ca poate te prind in trafic zilele astea cand fac test drive si o sa-ti fac o demonstratie cu condus cu adevarat prost, intentionat zic, doar tin minte ca sunt soferita faina!

    Cat despre Paul.. poate n-am mai mers de prea mult timp cu el, dar parca era ok. Aproape perfect, as chiar zice. Dintre toti barbatii, e [sau na, era] cel mai negretos. De fete nu zic, nu vreau sa discriminez la randul meu, nu e cazul, dar am mai zis ca cel mai bine conduce prietena mea cea mai buna. Si stie sa si parcheze.

    Si asta ma duce la intrebarile din primul paragraf: sa conduci bine inseamna sa nu faci accidente in primul rand, am vazut prea multi morti sau legume din cauza imprudentei [de la tineri, la oameni mai in varsta, femei sau barbati, nu conteaza, cand ai ajuns la ATI nimeni nu spune "si era asa un sofer bun"], apoi sa nu li se faca rau celor care nu sunt soferi [se stie, EU am o problema, incerc sa mi-o rezolv, dar n-am ce face, unii pur si simplu ma fac sa vomit].

    RăspundețiȘtergere
  5. @mihai: tu esti om serios?
    @paul: tu esti om serios?
    @anonim: postarea asta nu se vroia a fi o lauda, imi pare rau ca e reiesit asa. Despre ture ce sa zic...in primul rand ar trebui sa stiu cui sa ii arat. Apoi daca imi este permis as prefera pistele speciale nu soselele pentru demonstratii :P
    @anda: la cat de mult urasti barbatii cred ca e revange time(de codus zic). Paul e praf :P (plus ca imi place sa il irit, si recunosc ca de cele mai multe ori de aia il critic)
    Pentru mine sa conduci bine inseamna altceva dar este o discutie mult prea complexa pentru un comentariu :)

    RăspundețiȘtergere
  6. mie mi se pare ca sa conduci bine inseamna sa poti sa eviti accidente. daca e unul neatent si aproape da in tine sa ai viteza de reactie si sa stapanesti bine masina ca sa eviti un accident. de asemenea sa conduci bine inseamna sa stii cat poti sa mergi de tare incat sa ai controlul asupra masinii tale, sa nu conduci mai tare decat viteza cu care ai putea sa eviti ceva in ultima instanta.putini fac asta din pacate. asta cu parcatul nu mi se pare ca poate sa arate daca esti nu sofer bun sau prost dar trebuie sa recunosc ca e o mare realizare sa parchezi in locuri mai grele.sa conduci bine inseamna sa respecti si sa cunosti regulile de criculatie!
    atat. nu incep si aici sa apar femeile ca as fi redundanta:)

    RăspundețiȘtergere
  7. Am inteles, iti place sa sofezi, te crezi mare scula... ii ok, n-am nimic impotriva. Da n-ar fi fost bine sa-ti placa si gramatica macar jumatate din cat iti plac masinile?

    RăspundețiȘtergere
  8. Mi se pare atat de penibil sa te apuci sa scrii (oriunde, nu neaparat pe un blog), tu neavand absolut nici o tangenta cu gramatica limbii romane.

    Prietene, nu te supara ca ti-o spun, esti imaginea perfecta a romanului ignorant, cu tupeu si cu durere-n pula, care crede ca le stie pe toate si care n-are nici o jena sa se bage intr-o treaba pt care n-are pregatirea adecvata.

    Acelasi "anonim" de dinainte.

    RăspundețiȘtergere
  9. Sti, cum, cand raportezi la tine,da, toti conduc rau. Cred ca a fi un sofer bun este acela care poate anticipa miscarile celorlalti participanti la trafic, ai ferii dar si a te "distra" pe seama lor. Apropo, stiu pe cineva care monteaza pedale si in stanga... :D

    RăspundețiȘtergere
  10. @anonim - gramat sau agramat, nu conteaza daca nu ai bun simt si scri obscenitati... Ma bucur ca citesti acest blog, poate reusesti sa acumulezi cata cultura comportamentala sau de alta natura. Si poate vei invata, cu timpul, adica nu asa dintr-o data, ca asumarea raspunderii degaja inteligenta si putere, bine, nu e cazul tau, ca tu esti puternic si inteligent, ca altfel nu ai citii acest blog. Si nu uita sa votezi.

    RăspundețiȘtergere
  11. @andreea: sunt de acord cu tot mai puțin cu parcatul și cu regulile de circulație. Faptul ca am depășit pe linie continua dar când am vizibilitate, deci nu consider ca am pus în pericol viata mea sau a celorlalți participanți la trafic nu cred ca ma face un șofer prost :D. Bine sunt foarte mulți șoferi care chiar nu cunosc regulile de circulație, si despre ei am putea spune ca nu sunt niște șoferi iscusiți.
    @Don valentin: chiar eram curios de o reacție din partea ta. In fond și la urma urmei ești un instructor auto.
    @anonim: Prietene, nu te supăra ca ți-o spun, ești imaginea perfecta a romanului ignorant, cu tupeu si cu durere-n pula, care crede ca le știe pe toate și care n-are nici o jena sa se bage intr-o treaba pt care nici nu este dispus sa isi asuma identitatea.

    RăspundețiȘtergere
  12. ăăăăă, prietenul meu monteaza pedale mai repede in dreapta, decat in stanga, dar, ăăăă, poate monta si in stanga... Ce sa faci, m-am obisnuit cu pedalele din dreapta... :)

    RăspundețiȘtergere
  13. Are importanta numele? Cred ca mai important era mesaju. In fine, cand n-ai replica, te legi de nimicuri de-astea. Am dat click pe "Anonim" la intamplare, nu credeam ca are atata importanta numele.

    Alin ma cheama, "prietene". Acum ca te-ai linistit, poti sa pui mana pe o carte de gramatica.

    RăspundețiȘtergere
  14. Valentine, sugestia mea pt Ionesta ii valabila si pt tine. Esti magnific, frate... cand in doua propozitii in care te dai rotund si dai lectii altora, faci doua greseli gramaticale de clasa I, nu faci altceva decat sa starnesti rasu. Asta la inceput, pt ca dupa aia ma ia tristetea, gandindu-ma ca si tu, la fel ca si Ionesta, esti imaginea perfecta a romanului ignorant, cu tupeu si cu durere-n pula. Ati devenit prea multi bah, mult prea multi.

    RăspundețiȘtergere
  15. Ironia, "doane Valentine", e ca cele doua greseli gramaticale pe care le-ai facut in 2-3 propozitii sunt legate de verbele "a scrie" si "a citi". Stiu, te feresti de ele ca de dracu, activitatile respective ti-s la fel de straine ca fizica cuantica... dar asta vad ca nu te impiedica sa dai lectii de morala si de cultura. Poate o sa te surprinda ce-ti spun, dar cultura, prietene, nu se dezvolta pe bancheta din dreapta...

    Daca ai trecut prin scoala (multa, putina, nu stiu cata ai) ca prin branza, macar stai dracu linistit in banca ta si asuma-ti mediocritatea.

    RăspundețiȘtergere
  16. alinus, dragule, ma bucur ca citesti in continuare acest blog si ne dai lectii de gramatica si de comportament. Imi pare rau pentru viata ta plina de neimpliniri in care traiesti, dar nu iti pierde speranta, poate o sa gasesti si tu pe cineva care sa te scoata in lume, care sa te faca sa treci peste frustrarile adunate in scurta viata traita printre noi, niste romanasi plini de ignoranta si de tupeu. ITI MULTUMIM CA EXISTI. Nu stiu ce ne-am face fara tine, alinus.

    RăspundețiȘtergere
  17. Acelasi sablon ieftin... cum i se atrage atentia cuiva ca greseste, cum baga placa cu frustrarea :))))))))))

    Bravo, maestre Valentin, ingrijitor al formelor de buci de pe scaunul din dreapta, ai eliminat orice dubiu referitor la numarul de circumvolutiuni din dotare :))))

    RăspundețiȘtergere
  18. @"alin": In ciuda faptului ca nu ai vazut padurea de copaci, iti multumesc ca ai trecut din nou pe aici.
    Te astept si pe tine cu un blog in care sa imi combati ideile si lipsa mea de cultura. Dupa cum bine stii, baietii de pe miscarea antiblog se trag pe cur.

    P.S. Uite am gasit o melodie care sa te reprezinte pe tine si pseudonimul tau. Te-am pupat!

    RăspundețiȘtergere
  19. Ha??? Cred ca m-ai pierdut... Oricum m-am plictisit de post-ul asta.

    RăspundețiȘtergere